نکاتی در مورد محاسبه بی ام ای

 

دامنه بی ام آی سالم: 18.5 کیلوگرم در متر مربع – 25 کیلوگرم در متر مربع

وزن سالم برای قد: 59.9 کیلوگرم – 81.0 کیلوگرم

از ماشین حساب شاخص توده بدنی بی ام آی می توان برای محاسبه مقدار بی ام آی و وضعیت وزن مربوطه با در نظر گرفتن سن استفاده کرد.

 

معرفی بی ام آی

معرفی بی ام آی
 Index mass body. Rating chart of body fat based on height and weight in kilograms. Vector flat style cartoon illustration isolated on white background

بی ام آی، اندازه گیری لاغری یا قدرت انعطاف پذیری فرد بر اساس قد و وزن او است و برای تعیین کمیت توده بدن در نظر گرفته شده است. به طور گسترده به عنوان یک شاخص کلی در مورد اینکه آیا فرد وزن بدن متناسب با قد خود دارد، استفاده می شود.

به طور خاص، از مقادیر به دست آمده از محاسبه بی ام آی دکتر مهدی سلیمی جراح چاقی برای طبقه بندی اینکه آیا یک شخص دارای کمبود وزن، وزن طبیعی، اضافه وزن یا چاقی است، بسته به اینکه مقدار بین چه محدوده ای قرار دارد، استفاده می شود.

این دامنه های بی ام آی بر اساس عواملی مانند منطقه و سن متفاوت است و گاهی اوقات بیشتر به زیر گروه هایی از جمله وزن مناسب، کم وزن یا چاقی بسیار شدید تقسیم می شوند. اضافه وزن یا کمبود وزن می تواند تأثیرات قابل توجهی در سلامتی داشته باشد، بنابراین اگرچه بی ام آی یک اندازه گیری ناقص از وزن سالم بدن است، اما این یک شاخص مفید برای انجام هرگونه آزمایش یا اقدام دیگر است. برای دیدن دسته های مختلف بر اساس بی ام آی که توسط ماشین حساب استفاده می شود به جدول زیر مراجعه کنید.

جدول بی ام آی برای بزرگسالان

این توصیه برای وزن بدن از جانب سازمان جهانی بهداشت بر اساس مقادیر بی ام آی برای بزرگسالان است که برای مردان و زنان از 18 سال به بالا استفاده می شود.

 

محدوده بی ام آی

(دسته – کیلوگرم بر متر مربع)

لاغری شدید <16

لاغری متوسط 16 – 17

نازکی خفیف 17 – 18.5

عادی 18.5 – 25

اضافه وزن 25 – 30

چاقی کلاس I 30 – 35

چاقی کلاس II 35 – 40

چاقی کلاس III> 40

 

جدول بی ام آی برای کودکان و نوجوانان ، 2-20 سال

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، طبقه بندی بی ام آی را برای کودکان و نوجوانان بین 2 تا 20 سال توصیه می کند.

(محدوده صدک دسته)

کم وزن <5٪

وزن سالم 5٪ – 85٪

در معرض خطر اضافه وزن 85٪ – 95٪

اضافه وزن> 95٪

نمودار بی ام آی برای کودکان و نوجوانان ، 2-20 سال

خطرات مرتبط با اضافه وزن

اضافه وزن خطر تعدادی از بیماری های جدی برای سلامتی را زیاد می کند. در زیر لیستی از خطرات گفته شده، بنابر گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها CDC  آورده شده است:

  • فشار خون بالا
  • سطوح بالاتر کلسترول، سطح پایین تر کلسترول HDL
  • دیابت نوع 2
  • بیماری کرونر قلب
  • سکته
  • بیماری کیسه صفرا
  • آرتروز، نوعی بیماری مفصلی است که در اثر تجزیه غضروف مفصل ایجاد می شود
  • آپنه خواب و مشکلات تنفسی
  • برخی سرطان ها (آندومتر، پستان، روده بزرگ، کلیه، کیسه صفرا، کبد)
  • کیفیت پایین زندگی
  • بیماری های روانی مانند افسردگی بالینی، اضطراب و موارد دیگر
  • دردهای بدن و دشواری برخی عملکردهای بدن
  • به طور کلی، افزایش خطر مرگ و میر در مقایسه با افرادی که بی ام آی سالم دارند.

همانطور که از لیست بالا دیده می شود، نتایج منفی متعددی و در برخی موارد کشنده، وجود دارد که ممکن است از اضافه وزن حاصل شود. به طور کلی، فرد باید سعی کند بی ام آی را زیر 25 کیلوگرم در مترمربع حفظ کند، اما در حالت ایده آل باید با پزشک خود مشورت کند تا تعیین کند که آیا برای سالم بودن باید تغییری در سبک زندگی خود ایجاد کند یا خیر.

 

خطرات مرتبط با کمبود وزن

  • کمبود وزن نیز خطرات مربوط به خود را دارد که در زیر ذکر شده است:

 

  • سو تغذیه، کمبود ویتامین، کم خونی (کاهش توانایی حمل عروق)
  • پوکی استخوان، بیماری که موجب ضعف استخوان می شود و امکان شکستگی استخوان را زیاد می کند
  • کاهش عملکرد ایمنی بدن
  • مسائل رشد و نمو، به ویژه در کودکان و نوجوانان
  • مشکلات احتمالی تولید مثل برای زنان به دلیل عدم تعادل هورمونی که می تواند چرخه قاعدگی را مختل کند. خانم های کم وزن در سه ماهه اول بارداری نیز بیشتر احتمال سقط دارند.
  • عوارض احتمالی در نتیجه جراحی
  • به طور کلی، افزایش خطر مرگ و میر در مقایسه با افرادی که بی ام آی سالم دارند
  • در برخی موارد، کمبود وزن می تواند نشانه ای از برخی بیماری های زمینه ای یا بیماری مانند بی اشتهایی عصبی باشد که خطرات خاص خود را دارد.

اگر فکر می کنید خود یا شخصی که کمبود وزن دارید، با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر دلیل کمبود وزن واضح به نظر نرسد.

محدودیت های بی ام آی

اگرچه بی ام آی به طور گسترده مورد استفاده و مفید در مورد وزن بدن سالم است، اما محدودیت های خود را دارد. بی ام آی فقط برآوردی است که نمی تواند ترکیب بدن را در نظر بگیرد. با توجه به انواع متنوعی از بدن و همچنین توزیع عضله، توده استخوان و چربی، بی ام آی باید در کنار سایر اندازه گیری ها در نظر گرفته شود تا اینکه به عنوان تنها روش برای تعیین وزن بدن سالم فرد مورد استفاده قرار گیرد.

 

در بزرگسالان

 

بی ام آی نمی تواند کاملاً دقیق باشد زیرا اندازه گیری اضافه وزن بدن است، نه چربی اضافی بدن. بی ام آی بیشتر تحت تأثیر عواملی مانند سن، جنس، قومیت، توده عضلانی و چربی بدن و سطح فعالیت قرار می گیرد. به عنوان مثال، یک فرد مسن که با وزنی سالم به حساب می آید، اما در زندگی روزمره کاملاً بی تحرک است، ممکن است مقادیر قابل توجهی چربی اضافی بدن داشته باشد. در حالی که فرد جوانی با ترکیب عضلانی بالاتر از بی ام آی یکسان، سالم محسوب می شود. در ورزشکاران، به ویژه بدنسازانی که به دلیل سنگین شدن عضلات از چربی، اضافه وزن در نظر گرفته می شوند. ممکن است که آنها از نظر وزنی از وزن مناسبی برخوردار باشند.

به طور کلی:

بزرگسالان مسن تر از بزرگسالان با بی ام آی مشابه چربی بدن بیشتری دارند.

چربی بدن زنان نسبت به مردان با بی ام آی معادل بیشتر است.

به دلیل توده عضلانی، افراد عضلانی و ورزشکاران بسیار حرفه ای ممکن است بی ام آی بیشتری داشته باشند.

 

در کودکان و نوجوانان

همین عواملی که اثر بی ام آی را برای بزرگسالان محدود می کنند، می توانند در مورد کودکان و نوجوانان نیز اعمال شوند. علاوه بر این، قد و بلوغ جنسی می تواند بر بی ام آی و چربی بدن در کودکان تأثیر بگذارد. بی ام آی شاخص بهتری برای چربی اضافی بدن برای کودکان چاق نسبت به کودکان دارای اضافه وزن است که بی ام آی آنها می تواند نتیجه افزایش سطح چربی یا توده بدون چربی باشد (تمام اجزای بدن به جز چربی، که شامل آب، اندام ها، عضله و غیره) در کودکان لاغر نیز تفاوت بی ام آی می تواند به دلیل توده بدون چربی باشد.

همانطور که گفته شد، بی ام آی تقریباً نشان دهنده چربی بدن برای 90-95 درصد از مردم است، و می تواند به طور موثر در کنار سایر اقدامات برای تعیین وزن بدن سالم فرد مورد استفاده قرار گیرد.

 

محاسبه بی ام آی یا شاخص توده بدن

شاخص توده بدن یک محاسبه ساده با استفاده از قد و وزن شخص است. فرمول بی ام آی = کیلوگرم بر متر مربع است که در آن وزن هر شخص بر حسب کیلوگرم و مترمربع قد وی در متر مربع است.

 

بی ام آی 25.0 یا بیشتر دارای اضافه وزن است، در حالی که دامنه سالم 18.5 تا 24.9 است. بی ام آی در بیشتر بزرگسالان 18-65 سال اعمال می شود.

تصویر زیر شما را در محاسبه ی بی ام آی راهنمایی می کند:

 

چه کسی نباید از ماشین حساب بی ام آی استفاده کند؟

بی ام آی برای بدنسازان، ورزشکاران حرفه ای، زنان باردار، افراد مسن یا کودکان خردسال استفاده نمی شود. مثلا در دوران بارداری و شیردهی، ترکیب بدن زن تغییر می کند، بنابراین استفاده از بی ام آی مناسب نیست.

 

آیا در مقایسه با قد خود در محدوده وزنی سالم هستید؟

از شاخص توده بدن یا بی ام آی برای تعیین اینکه آیا برای قد خود در یک محدوده وزن سالم هستید استفاده می شود.

در نظر گرفتن بی ام آی در کنار دور کمر مفید است، زیرا اندازه گیری کمر با اندازه گیری میزان چربی منتقل شده به ارزیابی خطر کمک می کند.

بی ام آی برای اکثر افراد بالای 18 سال یک اندازه گیری مفید است. اما این فقط یک تخمین است و سن، قومیت، جنسیت و ترکیب بدن را در نظر نمی گیرد. ما به شما توصیه می کنیم اندازه گیری دور کمر و سایر عوامل خطر را نیز بررسی کنید.